Op een toezegging van de fractie van GroenLinks heeft het college van B&W actie ondernomen om de verkeersinstallatie aan de kruising Liesbosweg-Schoonhout aan te pakken.

In een eerdere raadscyclus vroegen we aan de wethouder de verkeerslichten in Etten-Leur beter af te stellen om zo de doorstroming te verbeteren. Hierop zei de wethouder toe dat er gekeken zal worden naar specifieke verkeersituaties bij de kruisingen met verkeerslichten. Een van die kruisingen waar nu aanpassingen worden aangebracht is de kruising Liesbosweg-Schoonhout.

Hier worden extra detectielussen aangebracht om naderend verkeer op een vlotte manier te laten doorstromen. Verder worden de verkeerslichten beter afgesteld op het treinverkeer en wordt het tegelijkertijd groenlicht voor fietsers losgelaten. In de praktijk was dat tegelijkertijd al niet helemaal synchroon meer.

Een betere doorstroming van het verkeer betekent een gezondere lucht door minder uitstoot van wachtende auto’s en vrachtwagens en minder lang wachten voor fietsers en voetgangers. De overige kruisingen worden nog nader onderzocht en hopelijk zo snel mogelijk ook worden aangepakt.