Op dinsdagavond 30 oktober besprak de gemeenteraad het project Nieuwe Nobelaer. GroenLinks raadslid Dennis Aerts sprak hierover in de raad.

Zoals bekend gaat het nieuwe gebouw van de Nieuwe Nobelaer meer geld kosten dan verwacht. De reden hiervoor is de aantrekkende economie. Eerder werd het ontwerp door de gemeenteraad al versoberd.

Het uiteindelijke doel van de Nieuwe Nobelaer is om een cultureel centrum in onze gemeente te realiseren waar veel vitale onderdelen van onze samenleving samenkomen. Het is een punt van sociale en culturele activiteiten en ontmoetingen. GroenLinks ziet in de Nieuwe Nobelaer dan ook een grote maatschappelijke waarde die gewaarborgd moet blijven en waar mogelijk versterkt.

De grote maatschappelijke waarde, samen met de kansen die er liggen voor woningen op het oude terrein zijn voor GroenLinks reden genoeg om door te gaan met het realiseren van de nieuwbouw voor de Nieuwe Nobelaer. Het verleden heeft ons al geleerd dat het niet goedkoper gaat worden door het nog een keer vooruit te schuiven. GroenLinks vindt daarom dat we nu door die zure appel heen moeten bijten. De meerderheid in de raad was het daarmee eens en het voorstel werd aangenomen.