Terugkijkend op 2018, kijken we terug op een druk en bewogen jaar. Na een raadsperiode afwezigheid in de gemeenteraad van Etten-Leur kwam GroenLinks in 2018 met twee raadszetels terug. Om het jaar kort even door te nemen hebben we hieronder een kort jaaroverzicht opgesteld.

Onze eerste inhoudelijke raadvergadering was op 16 april 2018. Daar bespraken we onder andere het bestemmingsplan van het voorplein van het treinstation. We kregen hier de toezegging van de wethouder dat er in ieder geval één openbaar toilet zou komen in het gebied. Het duurde tot halverwege mei voordat de coalitie tussen het APB, CDA en VVD werd gevormd. Eind mei bespraken we dan ook het 'raadsprogramma' dat zij presenteerden. Hierin staan de hoofdlijnen voor de gemeente voor de komende 4 jaar. Als enige partij in de raad hadden we hier wijzigingsvoorstellen voor (amendementen) en een motie. De volgende punten kregen we toegezegd:

• Er een meerjarenvisie komt voor Cultuur, Toerisme en Recreatie

• Er wordt gekeken naar het uitbreiden van het aantal openbare afvalbakken

• Er een onderzoek komt naar sociale duurzaamheidsleningen voor inwoners

Verder bereikten we de volgende punten:

• De weg langs de KSE blijft 30 km/u

• De 6 bouwlagen aan de Couperuslaan worden er nu maximaal 4

• Er wordt bij de nieuwbouw bij de Oude Melkfabriek nadruk gelegd op aardgasvrij, ook al is de aannemer dit niet verplicht

• De doelgroepenverordening sociale woningbouw en middenhuur werd aangepast dankzij ons amendement. De maximale aanvangshuur is nu geen €1.000,- maar €850,-

• Onze motie Kinderpardon werd aangenomen

Onze motie Tiny Forests, voor het plaatsen van minibossen in de bebouwde kom van Etten-Leur, kwam er helaas niet doorheen. Voor volgend jaar heeft onze fractie natuurlijk nog veel ambities en we zullen dan ook zeker niet stil gaan zitten. Vanuit de fractie willen wij iedereen graag een groen, gezond en zeker ook gelukkig 2019 wensen.

Simon Jacobs

Dennis Aerts