Wegen door het buitengebied leiden tot onherstelbare schade aan de natuur. GroenLinks wil de natuur behouden voor Etten-Leur. De nieuwe coalitie moet gezonde mobiliteit bevorderen en ongewenste bouwplannen blokkeren.

Asfalt staat hoog op het lijstje van enkele politieke partijen. Zo staat de aanleg van meer autowegen in de verkiezingsprogramma’s van VVD, PvdA en Leefbaar Etten-Leur. Denk aan een nieuwe weg van de Zwartenbergse Molen naar de Hoevenseweg, door de natuurgebieden de Kelsdonk en het Laarzenpad. Zelfs de PvdA is hierin niet groen. De partij ziet namelijk geen problemen met nieuwe wegen en pleit er zelfs voor.

Gezonde oplossingen

GroenLinks vindt deze asfaltplannen achterhaald, onnodig en onwenselijk. Kandidaat-raadslid Simon Jacobs: “Je kunt genoeg verkeersoplossingen bedenken die de natuur sparen. Denk aan hoogwaardig openbaar vervoer binnen de regio en het stimuleren van fietsvervoer in de spits, bijvoorbeeld via het project B-Riders.” B-Riders stimuleert mensen om in plaats van de auto de fiets naar het werk te pakken. Het project heeft al 8.500 mensen weten te verleiden de fiets te pakken in plaats van de auto.

Natuurgebieden die nu onder druk staan, hebben belangrijke functies, zoals recreatie, waterberging en biodiversiteit. Denk hierbij aan de Westpolderplas, het Laarzenpad en de Kelsdonk. GroenLinks wil dat deze natuur behouden blijft. Simon Jacobs: “Natuur is enorm belangrijk voor onze gezondheid en ons welzijn. De generatie Etten-Leurenaren na ons moeten ook kunnen nog kunnen opgroeien tussen de natuur.”

Hoe doen we dit? GroenLinks vindt dat we als gemeente moeten vastleggen dat we het rijke natuurgebied in het noorden van onze gemeente niet op zullen offeren aan welke bouwplannen dan ook.