Het college van Etten-Leur publiceerde een overzicht van de geplande en verwachtte woningbouw tot 2023. Daaruit blijkt dat er maar liefst 473 'dure koopwoningen' (vanaf 325.000 euro) worden gebouwd, tegenover nul 'goedkope koopwoningen' (tot 240.000 euro). Wij vinden dit onacceptabel. Iedereen heeft recht op een goede, betaalbare (koop)woning. Iedereen, dus niet alleen mensen met hoge inkomens. Daarom schreven wij onderstaande brief (met bijlage) aan het college.

Geacht college,

Op 8 augustus jl. stuurde u de raadsbrief ‘specifiekere informatie inzake woningbouwprogramma voor de komende jaren’. Bij deze brief zat een bijlage met daarin een overzicht van de geplande en geschatte woningbouw tot en met het jaar 2022. Deze bijlage heb ik gemakshalve ook aan deze brief toegevoegd. In dit overzicht heeft u verschillende woning- en prijsklassen opgenomen, van sociale huur tot dure koop. In deze brief beperken wij ons tot twee klassen, de door u genoemde “goedkope koopwoningen” tot €240.000,- en de “dure koopwoningen” vanaf €325.000,-. Wij zullen het niet hebben over hoe u aan deze prijsgrenzen komt. “Goedkope” koopwoningen hebben in onze ogen toch een ander prijskaartje.

Tot onze grote verbazing zagen wij dat er tot en met 2022 welgeteld 0 zogenoemde ‘goedkope koopwoningen’ worden bijgebouwd, in tegenstelling tot 473 ‘dure koopwoningen’ in dezelfde periode. Dit vinden wij zeer frappant en (1) willen dan ook graag van u horen hoe het kan dat er in deze periode geen enkele ‘goedkope’ koopwoning wordt gebouwd, terwijl er tegelijkertijd 473 dure koopwoningen worden bijgebouwd. Wij begrijpen dit niet, er is namelijk veel behoefte aan betaalbaardere koopwoningen. Dit bevestigde u ook zelf in de ‘notitie doelgroepenverordening sociale woningbouw en middeldure huur’ op 27 juni 2018 (pagina 5 en 6).  Goede en betaalbare woningen zijn van groots belang om Etten-Leur aantrekkelijk te houden. Huizenprijzen die starten vanaf 325.000 euro zijn voor veel mensen onbetaalbaar, van starters tot mensen die willen doorstromen uit (sociale) huur en alles wat daarbinnen en -buiten valt. Voldoende betaalbare woningen maken doorstroming uit de (sociale) huursector makkelijker en mogelijk, waardoor deze (sociale) huurwoningen vrijkomen voor mensen die deze hard nodig hebben.

Kortom, meer dan genoeg redenen om u juist in te zetten voor meer woningen in de ‘goedkopere’ klasse en minder op alleen de duurdere woningklassen. Uiteraard is aan die duurdere woningen ook behoefte, maar gezien de cijfers denken wij dat aan die behoefte reeds wordt voldaan. Bovendien lezen wij in het Raadsprogramma (pagina 35) dat u “in de huidige periode een impuls wilt geven aan de bouwproductie, zodat woningen worden gerealiseerd voor de jeugd/starters, ouderen en eenpersoonshuishoudens, zowel in de koop- als in de huursector”. Woningen vanaf 325.000 euro voldoen daar in onze ogen zelden aan. (2) Wij willen dan ook graag van het college horen of zij het met ons eens is dat we in moeten zetten op voldoende (lees: meer) betaalbare koopwoningen binnen onze gemeente, (3) wij horen graag van het college welk beleid zij op dit moment uitvoeren rondom het aantrekken en behouden van onze inwoners op het gebied van woningbouw. Is de koopwoningbouw gericht op alle inwoners? Of bouwen we slechts koopwoningen voor inwoners met een hoger inkomen? Tot slot (4) horen wij graag wat de plannen van het college zijn om nog deze raadsperiode te voldoen aan de behoefte voor de goedkopere woningklasse.

Alvast vriendelijk dank voor de beantwoording.

Namens fractie GroenLinks Etten-Leur,

Simon Jacobs